Ekologia opakowań…

…czyli twarde wymogi rynkowe.

Dzisiejszy wpis chcielibyśmy poświęcić ekologii opakowań. Dlaczego tym razem sięgnęliśmy po taki oto temat? Bo mówiąc (pisząc) szczerze bardzo zmartwiły nas wnioski wypływające z tegorocznego raportu firmy Deloitte o wdzięcznym tytule „Gospodarka obiegu zamkniętego”.

Napiszemy wprost – lektura raportu nie nastraja zbytnim optymizmemOkazuje się bowiem, że ponad milion ton tworzyw sztucznych rocznie wykorzystywanych jest w Polsce do produkcji plastikowych opakowań. Co gorsza, tylko 40proc. z tych opakowań, które trafiają do gospodarstw domowych, poddawanych jest recyklingowi. A co z pozostałą częścią? No cóż, mówiąc krótko pozostała część trafia na wysypiska śmieci, przyczyniając się do absolutnej degradacji naszego ekosystemu. Prawdą jest, że plastikowe opakowania wciąż znajdują szerokie zastosowanie w  gospodarcerównież w branży gastronomicznej i cateringowej. Plastikowe kubeczki, sztućce czy tacki na pożywienie nadal stanowią ważny element krajobrazu eventowego. I choć ekologia to jedno ze słów najczęściej odmienianych ostatnio przez przypadki, niestety wciąż dla wielu firm z branży cateringowej jest niczym innym jak wyświechtanym, marketingowym frazesem. Tak oto w starciu z bilansem ekonomicznym odpowiedzialność za środowisko naturalnenierzadko szybko schodzi na dalszy plan.  A szkoda, gdyż na tak bardzo konkurencyjnym rynku jak kulinaria eventowetroska o ekosystem to ważny element budowania przewagi konkurencyjnej.

Pamiętajcie, że ekologiczna postawa nie przejawia się tylko w tym co jemy, ale również w tym, czym i jak jemy. Na szczęście Polacy zaczynają coraz bardziej świadomiewybierać ekologiczne rozwiązania, odchodząc od plastikowych opakowań. Jak można tego dokonać? My, dla przykładu, chętnie korzystamy z opakowań jadalnych orazszklanych. Uwierzcie – niewielki wysiłek, a satysfakcja gwarantowana!

Zresztą głęboko wierzymy w to, że już wkrótce używanie ekologicznych opakowań przestanie być traktowane w kategoriach fanaberii lub chwilowej mody, a stanie się koniecznością i jedyną skuteczną metodą adaptacji do zmieniających się wymogów rynkowych. Dlaczego? Dla przypomnienia – w styczniu 2018 roku opublikowana została unijna strategia dotycząca tworzyw sztucznych (tzw. Single Use Plastic), a 4 lipca zaimplementowano pakiet dyrektyw dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym. Oba te dokumenty stawiają ambitne cele, dążące do poprawy wykorzystania tworzyw sztucznych, między innymi poprzez wykorzystywanie w większym stopniu niż dotychczas materiałów biodegradowalnych. Co ciekawe, w ocenie ekspertów Deloitte główne konsekwencje nowych przepisów poniesie sektor FMCG oraz gastronomiczny. A zatem używanie jednorazowych produktów z plastiku (w tymplastikowych sztućców czy talerzy) może okazać się już wkrótce dla wielu firm nieopłacalne finansowo – nowe przepisy bowiem nałożą na nich prawdopodobnie konieczność pokrycia kosztów związanych ze zbiórką, transportem i przetworzeniem odpadów, a nawet usuwaniem ich z oceanów! Chciał czy nie, ekologia opakowań stanie sięwkrótce twardym wymogiem rynkowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *